Το animation στο Τμήμα Γραφιστικής

Η ιστορική αναδρομή της διδασκαλίας του animation

1977-1982

Εύη Καρατάσσου

Το Animation διδάσκεται στο ΤΕΙ της Αθήνας στο Τμήμα Γραφιστικής, από την εποχή της ίδρυσης του Τμήματος το 1977. Στο αρχικό πρόγραμμα σπουδών, τα μαθήματα Animation διδάσκονταν στα δύο τελευταία εξάμηνα από την Εύη Καρατάσσου.

1982-1984

Στράτος Στασινός

Αργότερα δίδαξε ο αείμνηστος Στράτος Στασινός
από το 1982 έως και 1984.

1985

Γιάννης Γεωργαρίου

Ο Γιάννης Γεωργαρίου (MΑGIKON) δίδαξε για ένα έτος (1985).

1986-1988

Ελένη Μούρη & Γιάννης Κουρούδης

Το 1986 επέστρεψε από το Μιλάνο η Ελένη Μούρη με σπουδές στην Γραφιστική και δεύτερο πτυχίο στο Animation και δίδαξε για άλλα δύο έτη με τον Γιάννη Κουρούδη, Γραφίστα.

1989-2018

Ελένη Μούρη & διδάσκοντες

Από το 1985 η διδασκαλία του Animation έχει επεκταθεί και είναι κατεύθυνση μέχρι το 1998 όπου και επιστρέφει σαν σύνολο μαθημάτων επιλογής. Κατά διαστήματα, μαζί με την Ελένη Μούρη, έχουν διδάξει Animation η Αφροδίτη Αντωνάκη, ο Βαγγέλης Ελευθερίου, ο Σπύρος Σιάκας, ο Στέλιος Πολυχρονάκης, ο Νίκος Ρεπούλιος, ο Κώστας Τηλιγάδης και η Ελένη Τσάμπρα.

2018 - ΣΗΜΕΡΑ

Ελένη Μούρη & Σπύρος Σιάκας

Σήμερα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που αποτελεί συνέχεια του ΤΕΙ Αθήνας, τα μαθήματα που άπτονται του 2D και 3D Animation διδάσκονται από την Ελένη Μούρη και τον Σπύρο Σιάκα,
μόνιμα μέλη ΔΕΠ του ιδρύματος.

Το πρόγραμμα των μαθημάτων που σχετίζονται με το animation στο τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών και Πολιτισμού του ΠΑ.Δ.Α. καλύπτει τα τέσσερα τελευταία εξάμηνα σπουδών (Ε, ΣΤ, Ζ και Η). Οι φοιτητές σε αυτά τα εξάμηνα, έχουν ήδη διδαχθεί σειρά μαθημάτων υποδομής και σχεδίου από τα προηγούμενα εξάμηνα.

Στην πτυχιακή εργασία που, συνήθως, καλύπτει τουλάχιστον ένα εξάμηνο σπουδών οι φοιτητές που το επιθυμούν μπορούν να δημιουργήσουν και να τεκμηριώσουν το προσωπικό τους animation project. Δεν υπάρχει κάποια γραμμή ή περιορισμός στις τεχνικές. Ο κάθε φοιτητής είναι ελεύθερος να αναπτύξει την ιδέα του αξιοποιώντας την πρότερη γνώση στο πλαίσιο των στόχων των μαθημάτων που σχετίζονται με το animation.

Ο μόνος περιορισμός είναι οι σχεδιαστικές παράμετροι που έχουν τεθεί από τους ίδιους τους φοιτητές να έχουν υψηλά standard και να εξυπηρετούν σαν οπτική επικοινωνία, το σενάριο και την κεντρική ιδέα της ταινίας τους.

 

Με δεδομένο ότι τα μαθήματα εντάσσονται σε Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και με άξονα την αντίληψη εξωστρέφειας που διέπει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχουμε υιοθετήσει μια σειρά δράσεις που προάγουν την εξωστρέφεια και την επαφή των φοιτητών μας με τον “πραγματικό κόσμο”, με κοινωνικά θέματα και φορείς.

 

  • H επιλογή των θεμάτων και των φορέων για την δημιουργία Εικονογραφημένων σεναρίων και ταινιών animation γίνεται με γνώμονα, από τη μια μεριά, το έργο τους και από την άλλη, την αναγκαιότητα υποστήριξης ενός προγράμματος σημαντικού για την προστασία του περιβάλλοντος και της ζωής των ανθρώπων.
  • Η σαφής, έγκυρη και πολύπλευρη πληροφόρηση με αξιοποίηση των δυνατοτήτων της οπτικοακουστικής γλώσσας του animation (informative και narrative) μπορεί να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και στη βελτίωση της καθημερινής ζωής.
  • Επιπλέον η υιοθέτηση της παραπάνω πρακτικής συνεργασίας και εξωστρέφειας γίνεται με σκοπό την ευαισθητοποίηση των φοιτητών μας στα αντίστοιχα θέματα ως ενεργών πολιτών. Τέλος τόσο τα εικονογραφημένα σενάρια όσο και οι ταινίες που προκύπτουν είναι διαθέσιμες για περαιτέρω αξιοποίηση σε φορείς και ιδρύματα που το επιθυμούν μετά από ενημέρωση μας και έχοντας την αντίστοιχη επιμέλεια.
  • Ήδη επιλεγμένα εικονογραφημένα σενάρια και ταινίες που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με την οργάνωση THE NO PROJECT παρουσιάζονται σε όλες τις εκδηλώσεις της οργάνωσης ανά τον κόσμο, από την Ορνιθολογική Εταιρεία έχουν τυπωθεί σε μορφή εικονογραφημένου βιβλίου για την επίτευξη των στόχων της ενώ οι αντίστοιχες ταινίες προβάλλονται και στο μουσείο Γουλανδρή.
  • Επίσης οι ταινίες που δημιουργήθηκαν για τη προστασία της θαλάσσιας χελώνας υποστηρίζουν το αντίστοιχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του «Αρχελών».

 

Τέλος υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για αξιοποίηση και άλλων project, όπως αυτό για το πρόγραμμα “καλύτερη ζωή” της WWF, για το ζήτημα των προσφύγων σε συνεργασία με τον Συνήγορο του πολίτη, η κυκλοφοριακή αγωγή σε συνεργασία με τον ΙΟΑΣ, το θέμα του περιορισμού απορριμμάτων.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι κύριο μέλημα είναι να παραμένει ο φοιτητής στο προσκήνιο έχοντας, ωστόσο, σταθερές βάσεις που εκφράζονται σε γνώσεις, εμπειρία και δεξιότητες γνωστικής αυτονομίας και κριτικής σκέψης.

Σε αυτή την κατεύθυνση ενθαρρύνουμε τους φοιτητές στην ανάληψη πρωτοβουλιών συμμετοχής τους σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς και events σχετικά με το animation. Επίσης, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που μας δίνει το Πανεπιστήμιο και το θεσμικό του πλαίσιο αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες παρουσίασης και προώθησης των εργασιών των φοιτητών μας σε θεματικές παρουσιάσεις και συνεργασίες με φορείς, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ, επιστημονικά συνέδρια κλπ.

Για την επίτευξη των στόχων που περιγράφονται παραπάνω έχουμε δημιουργήσει μία ιστοσελίδα  όπου ανεβαίνουν οι ταινίες που παράγονται σε κάθε εξάμηνο καθώς επίσης και οι πτυχιακές εργασίες των φοιτητών μας ταξινομημένες σε διαφορετικά play list ανάλογα με το θέμα.

 

 

Ελένη Μούρη Καθηγήτρια ΠΑ.Δ.Α, γνωστικό αντικείμενο animation
Σπύρος Σιάκας Επίκουρος Καθηγητής ΠΑ.Δ.Α, γνωστικό αντικείμενο animation

ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΑΡΗΣ